С лекция на куратор от Tate Modern завърши есенната сесия от от Въведение в съвременното изкуство

Dec 05, 2017 Няма коментари by

Над 160 посетители събра кураторът от Tate Modern Изабела Мейдмънт във Френски културен институт тази събота. Гостуването бе специално по покана на фондация „Отворени изкуства“ и е първата кураторска визита с публична лекция на представител на Tate в България. Мейдмънт представи кратка история на пърформанс арт в музея, датираща от 1968, като се фокусира върху отварянето на новите пространства, предназначени за експерименти и изпълнения на живо в т.нар. резервоари (Tanks) на Tate. Кураторът разказа повече и за най-интересните инсталации и артисти, изявили се в рамките на институцията. Засегната бе и изключетелно интересната и дискутирана в момента тема в световен план за откупките на пърформанс арт и за колекционирането му под формата на документ, реквизит или друг фрагмент от изпълнението на живо.

„Пърформансът се превръща във фундаментална част от изкуството и нашия живот от началото на новото хилядолетие. Също толкова, колкото и живописта, скулптурата или фотографията, като традиционни изкуства. За мен, като представител на институция с традиции, като Tate, също е важно да получа подобен тип платформа, където да имам възможност да споделя нашия опит и да представя проектите, по които работим. Много сме горди да имаме и български представител в Tate Modern – „Живот в черно и бяло“ на Недко Солаков, която заема важно място в постоянната ни колекция.“

В рамките на четирите лекции, обединени под темата “100 години изкуство на действието. Живото изкуство между сценичното и реалното”, беше представен анализa на четирима експерти с дългогодишен опит и разностранен досег с изкуството на пърформaнса. Модератор на лекциите бе кураторът Вера Млечевска. Гост-лекторите Ани Васева, Снежанка Михайлова, Албена Михайлова и Изабела Мейдмънт се опитаха да хвърлят светлина не само върху историята и развитието на пърформaнса, но и да дискутират неговото място извън сцената.

„Днес перформативните практики са все по-разнообразни и постепенно въвеждат на сцената на изкуството действия, заимствани от други форми на изкуство, религиозни ритуали, танц и различни сфери на човешката дейност, като труда и спорта. Артистите не се съобразяват с жанрови граници и смесват свободно всякакви елементи, почерпани от опита и въображението. Една голяма част от визуалното изкуство днес има перформативен елемент, дори на практика да представлява филм, инсталация или друго. Пърформансът е преди всичко действие или жест, споделени с публиката.“

Всички лекции от есенната сесия Въведение в съвременното изкуство могат да бъдат гледани в официалния You Tube канал на платформата.

Въведение в съвременното изкуство“ стартира през 2011 по инициатива на фондация „Отворени изкуства“ и галерия „SARIEV Contemporary“, разработвана съвместно с куратори и изкуствоведи. Създаването й е мотивирано от необходимостта за  генериране на контекста на съвременното изкуство в България. Дейностите протичат в различни структурни етапи – специализиран образователен курс, отворени лекции и разговори с творци, като всички събития са безплатни. Част от платформата е и “Форум колекционери”, който представя концепцията за изграждането на колекции чрез срещи и разговори с колекционери и куратори.

Проектът „Въведение в съвременното изкуство 2017 – София“ е финансиран от Столична програма „Култура“ на Столична община за 2017 година, с подкрепата на Гьоте-Институт България и Софийска градска художествена галерия.

Arts, Performance

About the author

The author didnt add any Information to his profile yet
No Responses to “С лекция на куратор от Tate Modern завърши есенната сесия от от Въведение в съвременното изкуство”

Leave a Reply